Przypominamy, że 28.04.2023 r. wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Każdy kto będzie chciał sprzedać lub wynająć mieszkanie będzie musiał posiadać świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu, dotyczy to również mieszkań spółdzielczych.
W ramach zmienionych przepisów ustawodawca uregulował, że nabywca albo najemca nie mogą zrzec się prawa do otrzymania świadectwa charakterystyki energetycznej , jego kopii albo wydruku. Notariusz odnotowuje w akcie notarialnym przekazanie nabywcy świadectwa charakterystyki energetycznej. W przypadku jego nieprzekazania notariusz pouczy osobę obowiązaną do jego przekazania o karze grzywny za niewykonanie jego obowiązku. Tak więc konsekwencją nieprzekazania świadectwa charakterystyki energetycznej jest możliwość obciążenia osoby obowiązanej karą grzywny.
Spółdzielnia nie ma obowiązku sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej dla budynków mieszkalnych, jeżeli nie zachodzą przesłanki wskazane w ustawie. Spółdzielnia nie jest też zobowiązana do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej dla lokali w budynku wielolokalowym.
Świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu jest więc wykonywane na zlecenie zbywcy lokalu (właściciela lokalu lub właściciela prawa do lokalu) na podstawie charakterystyki energetycznej budynku bądź na podstawie dokumentacji technicznej budynku, gdy brak tego świadectwa.
W związku z obowiązkiem udostępniania dokumentacji do sporządzenia świadectw dla konkretnych mieszkań, Spółdzielnia przyjęła odpowiednią procedurę. Opis procedury w załączeniu.
Z poważaniem
Zarząd SM Hutnik